Självhjälp vid spelproblem och beroende

Idagsläget är det många människor som lever med spelberoende och spelproblem. Att en människa är spelberoende är inte alltid lätt att upptäcka eftersom det vanligtvis inte är något som syns utåt sett, men det är ett allvarligt problem och något som kan ge allvarliga konsekvenser på en människas liv. Ett spelberoende kan även gå ut över en annan persons liv genom att man utsätter sin familj, vän eller sambo för ekonomiska problem då man spelar bort alla sina tillgångar och det kan då gå ut över ens relationer och ens välmående. I dagsläget så finns det professionell hjälp att få för de personer som lever med ett spelberoende och spelproblem. Det första steget för att ändra sina spelvanor är att erkänna för sig själv att man har ett spelproblem och att man längre inte spelar sunt och ansvarsfullt. Efter att man har erkänt att man har ett problem så finns det olika vägar att ta. Man kan bland annat vända sig till psykologer som hjälper en genom olika typer av behandlingsmetoder sedan så kan man även börja med självhjälp och självhjälpsprogram.

 

Om du vill ta dig ur ditt spelberoende helt själv så finns det väldigt många tips, råd och riktlinjer som du kan få för att genomföra processen. De flesta organisationer erbjuder så kallade självhjälpsprogram där man sätter upp egna mål och delmål som man ska uppnå inom ett antal veckor. har du problem med spelandet och vill testa självhjälpsprogram? Då rekommenderar vi dig att besöka Stödlinjen.se som är en statlig institution som hjälper dig som spelar för mycket och har ett beroende.

Självhjälp för spelproblem

Att ta tag i sitt spelberoende och att ändra sina spelvanor är mycket svårt och därför är det bra att man får så mycket hjälp som möjligt under denna tid. Om man som person inte sig bekväm med att få professionell hjälp så fungerar självhjälp utmärkt för att bli kvitt sitt spelberoende. Genom självhjälp så försöker man på egen hand bearbeta sitt spelberoende och ändra sina spelvanor. Att ta tag i sitt spelberoende och att ändra sina spelvanor är mycket svårt och därför är det bra att man får så mycket hjälp som möjligt under denna tid. Om man som person inte sig bekväm med att få professionell hjälp så fungerar självhjälp utmärkt för att bli kvitt sitt spelberoende. Genom självhjälp så försöker man på egen hand bearbeta sitt spelberoende och ändra sina spelvanor. Här nedan kan du läsa om de tips vi på Legit Spel kan ge dig för att bli kvitt ditt spelberoende:

 

1. Skriv ner dina spelaktiviteter
Om du vill förändra dina spelvanor så rekommenderar vi alltid spelare att skriva ner alla sina spelaktiviteter. I denna spellog så ska du skriva ner hur länge du spelar, hur mycket pengar du har spelat för och hur du upplevde ditt spelande. På detta sätt så kommer du att få en överblick över dina spelvanor och detta ger dig möjligheten att reflektera över ditt spelande. Det finns väldigt många människor som inte är medvetna om hur mycket de spelar och därför rekommenderar vi alltid att man skriver ner sitt spelande i en spellog. Spellogen kommer bli en slags ”dagbok” för dig, skriv alltid ner hur du känner när du spelar, om du känner ångest, oro eller kanske stress? Detta är också viktiga delar att föra in i din spellogg för att sedan kunna läsa av signaler och hitta sätt att hantera dessa negativa känslor på istället för att distrahera dig själv med spel.

 

2. Sätt upp egna mål samt delmål
Det är mycket viktigt att man sätter upp mål samt delmål för att försöka bli av med sitt spelberoende. Självklart så måste man sätta rimliga mål och delmål. När du har nått ett delmål så går du vidare till nästa för att försöka nå ditt slutmål för att bli fri från beroendet.

 

3. Ta hjälp av vänner & familj
Att bli fri från sitt spelberoende är ett mycket svårt uppdrag och därför är det viktigt att få så mycket hjälp av familj och vänner som möjligt. Självklart så är det mycket tufft att erkänna ett beroende för sina närmaste men vi kan garantera att det kommer bli mycket lättare för dig att bli av med beroendet. Det är även bra att berätta för anhöriga för att hålla motivationen uppe!

 

4. Sysselsättningar
När du försöker ändra ett negativt beteende så kan det underlätta att man sysselsätter sig med något annat. Det är väldigt vanligt att man känner sig rastlös och detta är inte bra om man vill bli kvitt ett spelberoende. Därför är det oftast mycket viktigt att man sysselsätter sig så att man släpper tankarna om att spela.

 

5. Återfallsplan
Något vi alltid rekommenderar att man gör när man arbetar med att bli av med sitt spelberoende är att göra en återfallsplan. Genom att ha en återfallsplan klar så kan du med hjälp av den återfå kontrollen genom redan uppsatta och handfasta verktyg och metoder på vad du ska göra. Förhoppningsvis så kommer du inte behöva använda dig av din återfallsplan men den finns där som skyddsnät om den skulle behövas.